CLEGG & GUTTMANN

Clegg & Guttmann_ Matrimonial Portrait_Boros

Matrimonial Portrait with ‘madonna and Child’, 2018 / 2022
lambda print, diasec, MDF frame
167 x 200cm

Clegg & Guttmann_ Matrimonial Portrait_Boros_installation view

Matrimonial Portrait with ‘madonna and Child’, 2018 / 2022
lambda print, diasec, MDF frame
167 x 200cm

Clegg & Guttmann_ Board of Directors (version2)

Board of Directors (version2), 2007
lambda print, diasec, MDF frame
172 x 298cm

Clegg & Guttmann_ Board of Directors (version2)_installation view

Board of Directors (version2), 2007
lambda print, diasec, MDF frame
172 x 298cm

Clegg & Guttmann_ The collector and his son

The collector and his son, 1987
lambda print, diasec, MDF frame
146 x 187cm

Clegg & Guttmann_ installation view complete space

Clegg & Guttmann, 2022
installation view
Mirko Mayer Galerie

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CLEGG & GUTTMANN / 06.05.22 – 31.08.22

Following Clegg & Guttmann’ first single exhibition at Galerie Mirko Mayer in 2014 (in collaboration with Galerie Nagel Draxler), we are pleased to announce another show with the artists. The current exhibition articulates a dialogue between two large-scale portraits from 2007 and 2018, depicting influential figures from the business and cultural sectors. The two selected artworks were produced along the lines Clegg & Guttmann have followed since they began their work in the early 1980’s. After the portraits were taken and produced in life size scale the persons portrayed could either accept or reject the artwork, in the latter case the portrait is offered to other interested parties.The history of portraiture was expanded in 1981 when Clegg & Guttmann, students of Joseph Kosuth at the time, began to conceive “fictional commissioned portraits” working with actors, and acquaintances. The imposing large-scale portraits with their dark reflective surfaces looked as if they had been ordered and paid for by prominent and powerful clients. Clegg & Guttmann broke new ground and set new standards in photography, not least because they decided to have only a single original print, a variation of the image was limited to three unique artworks. The portraits combined allusions to Dutch portrait painting of the 16th and 17th centuries juxtaposed with references to corporate annual report portraits. In general their work can be placed within the tradition of conceptual art and have set their work apart from ‘pure photography’, apart from photography galleries and museums’ photo departments. Clegg & Guttmann have become pioneers among the 80’s artists who established photography in contemporary art and the general art market.

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Nach der ersten Einzelausstellung von Clegg & Guttmann in der Galerie Mirko Mayer im Jahr 2014 (in Zusammenarbeit mit der Galerie Nagel Draxler), freuen wir uns, eine weitere Ausstellung mit den Künstlern anzukündigen. Die aktuelle Ausstellung artikuliert einen Dialog zwischen zwei großformatigen Porträts aus den Jahren 2007 und 2018, die einflussreiche Persönlichkeiten aus dem Wirtschafts- und Kulturbereich zeigen. Die beiden ausgewählten Kunstwerke wurden entsprechend der Arbeitsweise produziert, die Clegg & Guttmann seit Beginn ihrer Arbeit in den frühen 1980er Jahren verfolgen. Nachdem die Porträts in Lebensgröße aufgenommen und angefertigt wurden, konnten die Porträtierten das Kunstwerk entweder annehmen oder ablehnen; im letzteren Fall wird das Porträt anderen Interessenten angeboten.Die Geschichte des Porträts wurde 1981 erweitert, als Clegg & Guttmann, damals Schüler von Joseph Kosuth, begannen, mit Schauspielern und Bekannten "fiktive Auftragsporträts" zu konzipieren. Die imposanten, großformatigen Porträts mit ihren dunklen, spiegelnden Oberflächen wirkten, als seien sie von prominenten und mächtigen Auftraggebern bestellt und bezahlt worden. Clegg & Guttmann betraten Neuland und setzten neue Maßstäbe in der Fotografie, nicht zuletzt, weil sie sich für einen einzigen Originalabzug entschieden, eine Variation des Bildes war auf drei Unikate beschränkt. Die Porträts kombinierten Anspielungen auf die niederländische Porträtmalerei des 16. und 17. Jahrhunderts mit Verweisen auf die Porträts der Geschäftsberichte von Unternehmen. Im Allgemeinen können ihre Arbeiten in die Tradition der Konzeptkunst eingeordnet werden und haben sich von der "reinen Fotografie", von Fotogalerien und den Fotoabteilungen der Museen abgesetzt. Clegg & Guttmann sind Pioniere unter den Künstlern der 80er Jahre, die die Fotografie in der zeitgenössischen Kunst und auf dem allgemeinen Kunstmarkt etablierten.

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May 6, 2022